insight و نحوه استفاده از آن برای رشد کسب و کار

در آغاز کار ذکر این توضیح ضروری است، اینستاگرام به دو شکل این تحلیل را در اختیار شما قرار میدهد، به صورت کلی (برای کل پروفایل) و به صورت جزئی (برای هر پست یا استوری) اگر در بالای پروفایل‌تان روی آیکون 3 خط کلیک کنید (شکل زیر) و سپس وارد قسمت insight شوید یک صفحه باز می‌شود که همان کلیات Insight پروفایل شماست.

 

insight

 

اولین سربرگ ACTIVITY میباشد که شامل پارامتر های زیر است:


• Interactions: شامل پارامترهایی مانند تعداد بازدید پروفایل یا تعداد استفاده از ایمیل و یا شماره تماس شما است و به صورت نمودار بیشترین آمار را در روزهای هفته به شما نشان میدهد.


• Discovery: شامل پارامترهایی چون Reach و Impressions است که به شرح زیر می باشند :


• Impressions: این پارامتر مشخص می‌کند که مجموع بازدید کلی پست‌های شما در بازه مورد نظر چقدر بوده است. هر ایمپرشن نشان دهنده‌ی یک بار ظاهر شدن محتوای شما بر روی نمایشگر مخاطب است.


• Reach: این پارامتر مشخص می‌کند که در مجموع چند نفر (بدون در نظر گرفتن بازدیدهای تکراری) حداقل یکی از پست‌های اکانت شما را دیده‌اند. به یاد داشته باشید که همواره تعداد بازدیدها از تعداد نفرات بیشتر است زیرا حداقل یک نفر وجود دارد که یکی از پست‌های شما را دو بار دیده باشد (به زبان ساده Impressions > Reach)

سربرگ content : این سربرگ نیز شامل دو بخش feed posts و stories به شرح زیر میباشد

• feed posts: در این پارامتر شما میتوانید پستهای خود را از این لحاظ که کدام پست شما بیشترین engagement یا imperssions ویا کامنت و لایک را دارد مشاهده کنید
• stories: در این قسمت شما میتوانید استوریهای خود را از لحاظ بیشترین imperssion و یا پارامتر هایی چون Reach یا Forward و … مشاهده کنید


سربرگ AUDIENCE : در این سر برگ تعداد کاربران پیج و آمار جامعی از کاربران را میتوانید مشاهده کنید


• Top locations نشان میدهد که کار بران شما بیشتر از چه شهر و کشوری هستند
• Age Range نشان دهنده آمار سنی کاربران شما میباشد
• Gender نشان دهدنه امار کاربران شما از لحاظ جنسیتی میباشد
• و قسمت followers نشاندهنده این است که کاربران شما در چه روزهایی و چه ساعاتی از روز بیشتر در
اینستاگرام فعالیت دارند.

تا اینجا خلاصه‌ ایی از امکانات تحلیلگر کلی پروفایل ارائه شد. اما تحلیلگر اینستاگرام به اینجا ختم نمی‌شود و شما می‌توانید برای هر پست و یا هر استوری نیز به تفکیک این آمار را مشاهده کنید.
برای دیدن تحلیل آمار یک پست مجزا، کافیست روی یکی از عکس‌های پروفایل کلیک کنید، در قسمت پایین سمت چپ هر عکس لینکی با عنوان View Insights وجود دارد که با کلیک کردن روی آن می‌توانید آمار پست را مشاهده کنید. پارامترهای زیر برای هر پست به شما ارائه می‌شود:


• Likes: این عدد بیانگر کل تعداد دفعات لایک شدن یک پست می‌باشد.
• Comments: این عدد بیانگر تعداد کامنت‌هایی است که زیر پست شما درج شده‌اند.
• Saves: این پارامتر که از پارامترهای جدید تحلیلگر اینستاگرام می‌باشد بیانگر تعداد کاربرانی است که محتوای شما را برای مشاهده مجدد ذخیره کرده‌اند. دقت کنید که این پارامتر جدید به خوبی می‌تواند بیانگر میزان اثرگذاری محتوای شما باشد. کاربری که محتوای شما را ذخیره کرده است به احتمال زیاد مجددا به پیج شما مراجعه می‌کند پس شما حداقل یک Profile View و یک Impression از رقبایتان جلوتر هستید!
• Actions: این پارامتر فوق العاده کاربردی نیز اخیرا به تحلیلگر اینستاگرام اضافه شده است. این عدد درواقع به صورت کمی بیانگر میزان اثرگذاری محتوای شما در راستای اهداف‌تان در اینستاگرام است. این عدد بیان می‌کند که چند نفر با دیدن محتوای شما عملی به جز لایک/کامنت/ذخیره سازی پست انجام داده‌اند. بازدید از پروفایل، فالو کردن پروفایل، کلیک روی وبسایت و کلیک روی آدرس، مواردی هستند که به صورت کمی در پارامتر Actions شمرده شده و به شما ارائه می‌شود.
• Discovery: یکی دیگر از پارامترهای خوبی که در به روز رسانی های اخیر به تحلیلگر اینستاگرام اضافه شده است نرخ Discovery است. بدون شک تابحال بارها کلمه Viral را شنیده‌اید! این عدد می‌تواند به خوبی بیان کند محتوای شما با چه ضریبی مابین کسانی که شما را دنبال نمیکرده‌اند مشاهده شده یا به اصطلاح امروزی Viral شده است! پس معیار بسایر مناسبی از میزان “نفوذ” محتوای شما مابین افراد جدید یا همان مشتری‌های بالقوه شما می‌باشد. اگر قرار است در استراتژی جدید شبکه‌های مجازی خود مخاطبین جدید را به پیج کسب‌وکارتان بکشانید، باید نرخ Discovery پست‌هایتان را افزایش دهید. اما خبر خوب اینکه اینستاگرام به شما می‌گوید کسانی که شما را فالو نمیکرده‌اند از چه طریقی محتوای شما را دیده‌اند، از طریق مراجعه به پروفایل‌تان، از طریق Explore و یا از دیگر راه‌ها. همچنین شما در این قسمت می‌توانید به صورت مجزا Reach و Impression همان پست را نیز مشاهده کنید. که برای ارزیابی محوبیت آن محتوا بسیار کاربردیست. (پست‌های محبوب‌تر با دفعات تکرار بیشتری دیده می‌شوند، تکرار نیز حاصل تقسیم Impression بر Reach است

مطالب مرتبط